Escola e memória

uma experiência sobre a cultura no cotidiano escolar

Authors

Keywords:

Memory; Cultural heritage; School

Abstract

The present study intends to investigate the relationship between the Barra do Choça Educational Center and the city of Barra do Choça. The theoretical basis is based on the contributions of Pierre Nora (1993) on places of memory, seeking to build a study on the aforementioned school, presenting its relationship with the city from the memory of subjects who attended this space. In this way, we identified that memory fragments evoke memories in an effort to refer to the past (CARVALHO, 2011). For this, questionnaires were sent by WhatsApp to people who live in the city. We note the lack of promoting more cultural activities developed in the school's daily life, which contribute to the education of the student.        

Author Biography

Andressa Lima, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-UESB

Mestranda no curso de Pós-Graduação em Ensino pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-UESB.

References

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO.BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR, Brasília: 2020.

BRASIL.DECRETO Nº 3551/2000.Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3551.htm

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70,1997.

CANCLINI, Néstor Garcia. O Patrimônio Cultural e a Construção Imaginária do Nacional. In.IPHAN, Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Revista do Patrimônio. Nº23-Cidade.1994.

Disponível em:http://portal.iphan.gov.br/publicacoes/lista?categoria=23&busca=&pagina=2

CARVALHO, Evandro Luiz de. Os alunos do Colégio Estadual Souza Aguiar e a apropriação do patrimônio cultural da Lapa: um estudo de caso. Dissertação (Mestrado Profissional em Bens Culturais e Projetos Sociais) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2011.

FREITAS, Paes Edivan.CASSANIMartinsJuliana. Cultura no Contexto Escolar. DigitalEditora.2020.

Disponível em:

https://digitaleditora.com.br/uploads/arquivos/8df2181b2efc9a64b9a809adde01d3a503042021111109.pdf

HORTA, M. de Lourdes Parreiras et al. Guia básico de educação patrimonial. Brasília: IPHAN, Museu Imperial, 1999.INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA.IBGE

Acesso em 02/11/2021.

Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ba/barra-do-choca.html

LE GOFF. Jacques,1924. Por amor às cidades: conversações com Jean Lebrun; tradução Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Fundação Editora da UNESP,1998-(Prismas).

MATTOS, Sérgio. O resgate da memória no contexto cultural. In. RENATO Pitombo Cidreira (org). Memória e Sensibilidade na Cultura Contemporânea. Cachoeira: Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, 2020.192p.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n.10,dez,p7-28.1993.

NOVAIS, Idelma Aparecida Ferreira; OLIVEIRA, Jacson Tavares de; GOMES, Ricardo Amorim. Barra do Choça: povoamento, emancipação política e contexto atual. Vitória da Conquista: Gráfica log, 2012

SANTOS, Milton; SILVEIRA, Maria Laura e SOUZA, Maria Adélia (orgs.) Território – Globalização e Fragmentação. São Paulo, Hucitec/Anpur, 1994

TEIXEIRA, Elizabeth. As três metodologias: acadêmicas, da ciência e da pesquisa.6.ed.- Petropóles, RJ: Vozes,2009

VELHO, Gilberto. O desafio da cidade: novas perspectivas da antropologia brasileira. [coordenação de] Gilberto Velho-Rio de Janeiro:Campus,1980.

Published

2023-08-08

How to Cite

Lima, A. . (2023). Escola e memória: uma experiência sobre a cultura no cotidiano escolar. Revista Caliandra, 2(2), 113–128. Retrieved from https://anpuhgoias.com.br/revista/index.php/caliandra/article/view/32