Gender, history teaching and historiography
contemporary debates
Keywords:
history teaching; curriculum; gender.Abstract
The present article aims to present a debate about the gender perspective in history teaching, based on cultural history. Thus, it was divided into three topics in order to try to understand the expansion of gender studies in the discipline of history, presenting discussions in the educational field. Concepts such as historical culture, historical consciousness, and memory are presented as relevant issues for the teaching of history, based on authors such as Jörn Rüsen and Joel Candau. Debates about curriculum, understood as practice and theory, are also presented. The paper concludes that, despite its relevance, the field of gender studies is still incipient in history teaching.
References
ANTAS, Raquel Costa. Perspectiva de Gênero na Escola: Vivências a Partir de Uma Política Pública do Estado de Pernambuco. 2018. 146 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de Pernambuco, Nazaré da Mata, 2018. Disponível em: https://w2files.solucaoatrio.net.br/atrio/upe-ppge_upl/THESIS/65/dissertao_raquel_costa_antas__pdf_20181127154243665.pdf. Acesso em: 30 nov. 2022.
BARROS, José D’Assunção. Teoria da História. 1. Princípios e conceitos fundamentais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
BORBA, Andressa da Silva; SILVA, Bibiana Harrote Pereira da; TEDESCO, Caio. Gênero e ensino de história: Reflexões sobre práticas de iniciação à docência no PIBID/História (UFRGS). Revista do Lhiste, Porto Alegre, num.4, vol.3, jul/dez, 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/revistadolhiste/article/view/82576/51675. Acesso em: 30 nov. 2022.
BORTOLINI, Alexandre. Diversidade Sexual e de Gênero na Escola. Revista Espaço Acadêmico, nº 123, Maringá, 2011. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/13953/7591. Acesso em: 30 nov. 2022.
BOURDIEU, Sobre o poder simbólico. In: BOURDIEU, Pierre et al. O poder simbólico. 1989.
_______. A Dominação Masculina. Tradução: Maria Helena Kühner – 4ª ed. – Rio de Janeiro: BestBolso, 2017.
BURKE, Peter. O que é história cultural?. Tradução: Sérgio Goes de Paula – Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005.
BUTLER, Judith. Corpos que Pesam: Sobre os Limites Discursivos do “Sexo”. In: LOURO, Guacira Lopes. O Corpo Educado: Pedagogias da Sexualidade. Tradução dos artigos de Tomaz Tadeu da Silva. 3. Ed.; 2. Reimp. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2016, p. 153-172
CANDAU, O jogo social da memória e da identidade (1). In CANDAU, Joël. Memória e identidade; tradução Maria Letícia Ferreira. São Paulo, SP: Contexto, 2011.
CARREIRA, Denise et al. Gênero e Educação: Fortalecendo uma Agenda para as Políticas Educacionais, São Paulo: Ação Educativa, Cladem, Ecos, Geledés, Fundação Carlos Chagas, 2016.
CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos avançados, v. 5, n. 11, p. 173-191, 1991.
COSTARD, Larissa. Gênero, currículo e pedagogia decolonial: anotações para pensarmos as mulheres no ensino de História. Fronteiras & Debates, Macapá, v. 4, n. 1, jan./jun. 2017. Disponível em: https://periodicos.unifap.br/index.php/fronteiras/article/view/3635. Acesso em: 30 nov. 2022.
CUBAS, Caroline Jaques. Gênero e Ensino de história: demandas de um tempo presente. In: CRESCÊNCIO, Cintia Lima; SILVA, Janine Gomes da; BRISTOT, Lidia Schneider [org.]. Histórias de gênero, 1.ed. – São Paulo: Verona, 2017.
FELIPE, Jane. Gênero, sexualidade e a produção de pesquisas no campo da educação: possibilidades, limites e a formulação de políticas públicas. ProPosições, v. 18, n. 2 (53) - maio/ago. 2007. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643546. Acesso em: 30 nov. 2022.
FONSECA, Thais Nivia de Lima e. História & ensino de História. 4ª ed.; 2. reimp. –Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
RÜSEN, Jörn. Teoria da História: uma teoria da história como ciência. Tradução: Estevão C. de Rezende Martins, Curitiba: Editora UFPR, 2015.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação: Uma Perspectiva Pós-estruturalista, 16 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
______. Pedagogias da Sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes. O Corpo Educado: Pedagogias da Sexualidade. Tradução dos artigos de Tomaz Tadeu da Silva. 3. Ed.; 2. Reimp. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2016, p. 09-34.
OLIVEIRA, Nucia Alexandra Silva de. Ensino de história e questões de gênero: observações a partir do Projeto “Os Jovens e a História”. Revista História Hoje, v. 6, nº 12, p. 231-249, 2017. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/383. Acesso em: 30 nov. 2022.
PEDRO, Joana Maria. Traduzindo o debate: o uso da categoria gênero na pesquisa histórica. HISTÓRIA, SÃO PAULO, v.24, N.1, 2005, p.77-98. Disponível em: https://www.scielo.br/j/his/a/fhHv5BQ6tvXs9X4P3fR4rtr/abstract/?lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2022.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & história cultural. 2ª Edição. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
RIBEIRO, Allan Alves da Mata; SILVA, Adriana Maria Paulo da. Relações de gênero no livro didático de História: a disputa entre a norma e os costumes em 2007 e 2015. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 12, n. 30, e0205, maio/ago. 2020. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180312302020e0205. Acesso em: 30 nov. 2022.
SANTOS, Maria do Carmo Gonçalo. As Contribuições do Currículo da Formação Para a Prática Pedagógica Docente com Gênero e Sexualidade na Educação Básica. 2016. 401 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/18263. Acesso em: 30 nov. 2022.
SCOTT, Joan. Gênero: Uma Categoria Útil de Análise Histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, jul. / dez., 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso em: 30 nov. 2022.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: Uma Introdução às Teorias do Currículo, 3. Ed.; 7. Reimp., Belo Horizonte: Autentica Editora, 2015.
UNBEHAUM, Sandra G. As Questões de Gênero na Formação Inicial de Docentes: Tensões no Campo da Educação. 2014. 250 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Programa de Pós-graduação Educação/Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9805. Acesso em: 30 nov. 2022.
VIANNA, Claudia Pereira. Gênero, Sexualidade e Políticas Públicas de Educação: Um Diálogo com a Produção Acadêmica. Pró-Posições, vol.23, nº.2, Campinas, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/rW3yDdWmBRDBH89DvFTRbxG/?lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2022.
______.; UNBEHAUM Sandra. Gênero na Educação Básica: Quem se Importa? Uma Análise de Documentos de Políticas Públicas no Brasil. Educação e Sociedade, vol. 27 nº 95, Campinas, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/tvM8tSBBsjzPkkZJyLcK4DS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2022.
______.; UNBEHAUM, Sandra. O gênero nas políticas públicas de educação no Brasil: 1988-2002. Cadernos de Pesquisa, jan. / abr. 2004, vol.34, no.121, p. 77-104. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/KT99NbZ5MFVHHmSm4kwRVGN/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 30 nov. 2022.
ZARBATO, Jaqueline Aparecida Martins. As estratégias do uso do Gênero no ensino de História: narrativa histórica e formação de professoras. Revista Trilhas da História. Três Lagoas, v.4, nº8 jan-jun, 2015.p.49-65. Disponível em: https://trilhasdahistoria.ufms.br/index.php/RevTH/article/view/694. Acesso em: 30 nov. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Caliandra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
A Revista Caliandra utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.