Challenges and contributions of rap to a plural and decolonial teaching practice in History
Keywords:
Mediação cultural, Ensino de História, DecolonialidadeAbstract
The narratives of the colonized peoples are hidden in the history classroom, or although propagated it shows the colonizer’s point of view. It’s meaning that the coloniality reaches the minority and makes it impossible to protagonism their knowledge productions. Due to these conditions this article intends to provide a brief discussion about the challenges of History Teaching to overcome this process of invisibility of minorities from the work with alternative historical documents for the construction of historical knowledge in the classroom.
References
ABUD, Katia. Registro e representação no cotidiano: a música popular na aula de história. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 67, p. 309-317, set./dez. 2005 309. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br
CAMARGOS, Roberto. Rap e política. Percepções da vida social brasileira. São Paulo: Boitempo, 2015. p. 27
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças, educação intercultural e decolonialidade: temas insurgentes. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 13, n. Especial, p. 678–686, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/54949. Acesso em: 19 jul. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa – São Paulo: Paz e Terra, 1996. – (Coleção Leitura)
GOMES, Ângela de Castro; HANSEN, Patrícia Santos (Orgs.). Intelectuais Mediadores: Práticas culturais e Ação Política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.
GOMES, Nilma Lino. “O Movimento Negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: BERNARDINO-COSTA, J; MALDONADO-TORRES, N.; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2. Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
GONÇALVES, Nádia; PACIEVITCH, Caroline. Contribuições para a constituição do campo de Ensino de História no Brasil: perspectivas, pesquisadores e ABEH. In: ZARBATO, Jaqueline Aparecida Martins; JUNIOR, Osvaldo Rodrigues (Orgs.). Guerras de narrativas em tempos de crise: ensino de história, identidades e agenda democrática. Cáceres: Unemat editora, 2021
LOPES, Alice Casimiro. Questões para um debate sobre o conhecimento escolar. Ensino de História (UFF), Niterói, v. 3, n.3, p. 29-37, 1999.
NAPOLITANO, Marcos. A História depois do papel. IN: PINSKY, Carla Bassanezi (org.) Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2006.
PEREIRA, Nilton Mullet; SEFFNER, Fernando. O que pode o ensino de história? Sobre o uso de fontes na sala de aula. Porto Alegre, Anos 90. Porto Alegre, v. 15, n. 28, p.113-128, dez. 2008
SANTOS, Boaventura Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, 63, Outubro 2002: 237-280.
WALSH, Catherine (Ed.). Lo pedagógico y lo decolonial: entretejiendo caminhos. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Caliandra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
A Revista Caliandra utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.