Overview about public school as immaterial patrimony
Keywords:
Education. Public school. Cultural heritage. Immaterial patrimony. Globalization.Abstract
This review article is an excerpt from a monograph entitled: “Public School as Immaterial Patrimony” (MOREIRA, 2021). This work intends to reveal in a more objective and specific way the characterization and the notion of public school as an immaterial patrimony. In other words, a proposal full of originality in conceiving a new panorama of understanding and interpretation of public schools. Not only, it is important to point out the question of how to attribute value and recognition of public schools as intangible heritage in a world dictated by ideological and hegemonic processes of the “globalization of perversity” (SANTOS, 2001). The research was qualitative and took place through a bibliographic survey, in order to better clarify the topic. Thus, the core of this work was to explain the cultural and intellectual heritage also produced within this memorable space, the school, as something worthy of recognition and protection in its entirety. Emphasizing that the desired recognition will not be achieved in a simple way, as it became clear that studies so far are insufficient to theorize and present effective solutions. However, this simple idea can be the prelude to a better way in the path of this knowledge.
References
AHLERT, Alvori. Políticas públicas e educação na construção de uma cidadania participativa no contexto do debate sobre ciência e tecnologia. Educere – Revista da Educação, Toledo, v. 3, n. 2, p. 129-148, 18 set. 2003.
ARANTES, Antonio Augusto. A salvaguarda do patrimônio cultural imaterial no Brasil. In: BARRIO, Ángel Espina; MOTTA, Antônio; GOMES, Mário Hélio. (Org.). Inovação cultural, patrimônio e educação. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010, p. 52-63.
BAUMAN, Zygmunt. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro, Zahar, 1999.
BAUMAN, Zygmunt. Medo líquido. Rio de Janeiro, Zahar, 2008.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: D.O. 5 de outubro de 1988. Disponível em:
https://www.senado.leg.br/atividade/const/con1988/CON1988_05.10.1988/art_170_.asp Acesso em: 03 de março de 2022.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. Decreto nº. 3551 de 04 de agosto de 2000. Política de Salvaguarda do Patrimônio Cultural Imaterial. Brasília, DF. Disponível em: www.planalto.gov.br. Acesso em: 04 de março de 2022.
CASTELLS, Manuel. Para o Estado-rede: globalização econômica e instituições políticas na era da informação. IN: PEREIRA,L.C.Bresser; WILHEIM,J.; SOLA, Lourdes. Sociedade e Estado em transformação. São Paulo: UNESP, 1999.
CHARLOT, Bernard. Educação e globalização: uma tentativa de colocar ordem no debate. Sísifo – Revista de Ciências da Educação, nº 04, p. 129-136, 2007.
FOWLER, Charles B. Strong Arts, Strong Schools: The Promising Potential and Shortsighted Disregard of the Arts in American Schooling. New York: Oxford University Press, 1996. 238 p. ISBN 0-19-510089-1.
FRANCO, José Luiz de Andrade. Patrimônio Cultural e Natural, direitos humanos e direitos da natureza. In: SOARES, Inês Virgínia Prado; CUREAU, Sandra. (Org.). Bens Culturais e Direitos Humanos. São Paulo: Edições Sesc, 2015, p. 155-184.
FREIRE, Paulo, SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor.
ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Ed. UNESP, 2000.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das
relações entre educação e estrutura econômico-social e capitalista. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1989.
GARCIA, Mônica Nicida, Dicionário de Direitos Humanos, 2004 – Disponível em: http://escola.mpu.mp.br/dicionario/tikiindex.php?page=Patrim%C3%B4nio%20p%C3%BAb. Acesso em: 04 de março de 2022.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
GUEDES, Maria Tarcila Ferreira; MAIO, Luciana Mourão. Bem cultural. In: GRIECO, Bettina; TEIXEIRA, Luciano; THOMPSON, Analucia. (Org.). Dicionário IPHAN de Patrimônio Cultural. Rio de Janeiro, Brasília: IPHAN/DAF/Copedoc, 2016.
IPHAN. Coletânea de leis sobre preservação do patrimônio. Rio de Janeiro: IPHAN, 2006.
LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Katál, Florianópolis, v. 10, p. 37-45, 03 abr. 2007.
MEDINA, João Paulo. O brasileiro e seu corpo: educação e política do corpo. Campinas:
Papirus, 2000.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
MOREIRA, Diogo de Assis. ESCOLA PÚBLICA COMO PATRIMÔNIO IMATERIAL [manuscrito] /Diogo de Assis Moreira. - 2021.
Pires, Marília Freitas de Campos; Reis, José Roberto Tozoni. Globalização, neoliberalismo e universidade: algumas considerações. Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 3, n. 4, p. 29-39, 1999. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/12493. Acesso em: 03 de março de 2022.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização – do pensamento único à consciência universal. 6ª Edição. Rio de Janeiro e São Paulo: Editora Record, 2001.
TEIXEIRA, Anísio, (1956). Educação não é Privilégio. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 26, n. 63, p. 3- 31, jul.-set.
TEIXEIRA, Anísio. Educação não é privilégio. 7 ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2007. Revista Prâksis, 1, 115–117.
XAVIER, Maria Elizabete Sampaio Prado. Para um exame das relações entre capitalismo e escola no Brasil: algumas considerações teórico-metodológicas. Cadernos da escola pública, Brasília, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Caliandra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
A Revista Caliandra utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.