Between the visible and the invisible, some tensions between the social field and Contemporary Heritage Education.
Keywords:
Heritage Education, Urban History, Cultural HeritageAbstract
The abundance of perceptions related to African, indigenous and immigrant cultures, with their memory relations, feelings, traditions, beliefs and educational possibilities, extend to the most diverse fields of society. The communication of such cultures, at times, would be marked with some subalternity along traditional educational spaces, in the most diverse places of memory or in the daily social flow itself. The opposition before the subservience applied to cultural practices and representations, the hierarchization of symbolic capitals, the legitimating consecration applied to cultural heritages conceived as a gift by the dominant elites, the exercise of symbolic power made visible over the cultural and heritage educational field would lead to the demand for another look at such existences and representations. Cultural heritage, thus, far from crystallized passivities, emerges as a symbolic agent of the human movement that intersects between distinct but shared social worlds, worlds in continuous movement. Thus, the present article is part of a larger study dedicated to analyzing the Afro-American presence in lands colonized by European immigrants in the Northeastern region of Rio Grande do Sul. We aim, through the indicative paradigm and the theoretical assumptions of cultural history, to collaborate so that the symbolic and cultural capitals of such groups are also perceived as relevant in this space, traditionally and pedagogically identified as Italian immigration.
References
ABREU, Regina. Apresentação: Dois Mários e um sem-número de museus polifônicos. In: CHAGAS, Mario de Souza. Há uma gota de sangue em cada museu: a ótica museológica de Mário de Andrade/ Mário de Souza Chagas. 2. ed. Chapecó, SC: Argos, 2015. p 15-22.
CABRAL, Magaly. Educação Patrimonial x Educação Museal? In: Educação patrimonial: reflexões e práticas. João Pessoa: Superintendência do Iphan na Paraíba, 2012.
CHAGAS, Mario de Souza. Há uma gota de sangue em cada museu: a ótica museológica de Mário de Andrade/ Mário de Souza Chagas. 2. ed. Chapecó, SC: Argos, 2015.
FIGUEIREDO, V. G. B. O patrimônio e as paisagens: novos conceitos para velhas concepções? Paisagem e Ambiente, n. 32, p. 83-118, 2012.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas Salvador: EdUfba, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2016.
G1 RS - Bolsonaro diz que 'cocozinho petrificado em índio' impede licenciamento de obras em passagem pelo RS. In: g1.globo.com/rs/rio-grande-do-sul/noticia/2019/08/12/bolsonaro-diz-que-cocozinho-petrificado-em-indio-impede-licenciamento-de-obras-em-passagem-pelo-rs.ghtml
GADOTTI, Moacir. Educação e poder: introdução à pedagogia do conflito. São Paulo, Cortez, 1985.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Carta de Bagé ou Carta da Paisagem Cultural. Rio Grande de Sul, 18/08/2007.
LENIAUD, Jean-Michel. O patrimônio recuperado: o exemplo de Saint-Denis. In RIOUX, Jean-Pierre; SIRINELLI, Jean-François. Para uma História Cultural. Editorial Estampa, Lda, Lisboa, 1998.
PINGO, Lisandra Cortes. Uma análise das múltiplas faces de Exu por meio de canções brasileiras: contribuições para reflexões sobre o ensino da cultura e da história africana e afro-brasileira na escola. USP, SP, 2018. In: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-07112018-135629/pt-br.php
PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos orixás. São Paulo, Companhia das Letras, 2001.
SOCIEDADE DE ARQUEOLOGIA BRASILEIRA - Nota da Sociedade de Arqueologia Brasileira (SAB) em defesa do Patrimônio Arqueológico Brasileiro In: https://www.sabnet.org/informativo/view?TIPO=1&ID_INFORMATIVO=900
SCIFONI, Simone. Educação e Patrimônio Cultural: reflexões sobre o tema. In: Educação patrimonial: reflexões e práticas. / Átila Bezerra Tolentino (Org.) – João Pessoa: Superintendência do Iphan na Paraíba, 2012.
SOARES, Elza. Exu nas escolas. Álbum: Deus é mulher; DeckDisc, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NmDsmHtOgyw, Acesso em 12 fev. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Caliandra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
A Revista Caliandra utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.