Heritage Education and the Contributions of Public History to the Preservation of Afro-Brazilian Heritage
Creole jewelry for black and brown “gain slaves”
Keywords:
Educação Patrimonial. História Pública. Herança afro-brasileira. Joias CrioulasAbstract
This narrative research aims to reflect on the contributions of Public History to the maintenance of the intangible heritage of Afro-Brazilian peoples. We can define heritage as a form of inheritance transmitted between generations, such elements represent the identity and culture of a people. However, slavery and oppression caused the erasure of scriptures, songs, dances, performances and stories of resistance from these peoples. Heritage education is capable of promoting an intellectual and affective bond between students and works, stimulating cultural identification.
References
Referências Bibliográficas
ABREU, Martha., MATTOS, Hebe., GRINBERG, Keila. História Pública, Ensino de História e Educação Antirracista. Revista História Hoje, v. 8, n. 15, 2019.
ANTONIL, André João. Cultura e Opulência no Brasil, Belo Horizonte/ MG: Ed. Itatiaia, 1982.
BEZERRA, Cícera Patrícia Alcântara; ALEXANDRE, Jucieldo Ferreira; QUEIROZ, Priscilla Régis Cunha de. A Prática Extensionista e Educação Patrimonial: esforços em prol de uma história pública. Revista Observatório, Palmas, v. 3, n. 2, abr./jun. 2017.
CAMILO, Débora C. Gonzaga. As Donas da Rua: Comerciantes de descendência africana em Vila Rica e Mariana (1720-1800). Ouro Preto/ MG: Editora UFOP, 2015.
TEIXEIRA, Amanda Gatinho. Joalheria de Crioulas: Subversão e poder no Brasil colonial. Revista Antítese, Londrina/ Pr, v. 10, n. 20, p. 829-856, 2017.
FONSECA, Cecília Fonseca. Para Além da Pedra e Cal: por uma concepção ampla de patrimônio cultural. In. ABREU, Regina; CHAGAS, Mário (Org.). Memória e patrimônio: ensaios contemporâneos. 2ª ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009.
LIDDINGTON, Jill. O Que é História Pública? In: ALMEIDA, Juniele Rabêlo de. ROVAI, Maria Gouveia de Oliveira, (org.). Introdução à história pública. São Paulo: Letra e Voz, 2011.
OLIVEIRA, Almir Félix Batista de. Patrimônio, Memória e Ensino de História. In: OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de; CAINELLI, Marlenne Rosa & OLIVEIRA, Almir Félix Batista de (orgs.). Ensino de História: múltiplos ensinos em múltiplos espaços. Natal: EdFURN, 2008.
PAIM, Elison Antonio; GUIMARÃES, Maria de Fátima. História, Cultura e Patrimônios Regionais: construindo e registrando saberes e práticas. In. GIL, Carmem Zeli de Vargas; TRINDADE, Rhuan Targino Zaleski (Org.). Patrimônio Cultural e Ensino de História. Porto Alegre: Edelbra, 2014.
ZARBATO, Jaqueline; SCHOSSLER, Joana Carolina; CARVALHO, Aline Vieira. Educação Patrimonial, História Pública e Ensino: Análise e possiblidades para a História. Fronteiras: Revista de História, v. 21, n. 38, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Caliandra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
A Revista Caliandra utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.