Heritage Education and the Contributions of Public History to the Preservation of Afro-Brazilian Heritage

Creole jewelry for black and brown “gain slaves”

Authors

  • Alcione Aparecida da Silva UNESPAR - Campo Mourão PR
  • Eulália Maria Aparecida de Moraes

Keywords:

Educação Patrimonial. História Pública. Herança afro-brasileira. Joias Crioulas

Abstract

This narrative research aims to reflect on the contributions of Public History to the maintenance of the intangible heritage of Afro-Brazilian peoples. We can define heritage as a form of inheritance transmitted between generations, such elements represent the identity and culture of a people. However, slavery and oppression caused the erasure of scriptures, songs, dances, performances and stories of resistance from these peoples. Heritage education is capable of promoting an intellectual and affective bond between students and works, stimulating cultural identification.

Author Biographies

Alcione Aparecida da Silva, UNESPAR - Campo Mourão PR

Mestranda em História Pública na Universidade Estadual do Paraná - Campo Mourão. Possui graduação em História pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2004), graduação em Segunda Licenciatura em Letras - Habilitação em Espanhol pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2020), graduação em Pedagogia pela Faculdade de Ciências de Wenceslau Braz (2015) e graduação em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Jales (2013). Atua como professora na rede pública na Prefeitura Municipal de Ribeirão do Pinhal - PR. 

Eulália Maria Aparecida de Moraes

Doutora em História Social, "Cultura e Poder" (2006) pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora Associada da Universidade Estadual do Paraná - Campus de Paranavaí - Departamento de História. Membro permanente do corpo docente do Mestrado Profissional em História, ProfHistória - Campus de Campo Mourão/ Pr. Professora colaboradora do Mestrado em História Pública da Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR/ Campus de Campo Mourão.

References

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Published

2022-07-18

How to Cite

Aparecida da Silva, A., & Maria Aparecida de Moraes, E. . (2022). Heritage Education and the Contributions of Public History to the Preservation of Afro-Brazilian Heritage: Creole jewelry for black and brown “gain slaves”. Revista Caliandra, 2(1), 40–44. Retrieved from https://anpuhgoias.com.br/revista/index.php/caliandra/article/view/21